INDONESIAN CLASSROOM MANAGEMENT BY TWO NONNETIVE SPEAKER TEACHERS TO SECOND LANGUAGE LEANERS
Abstract
Laporan ini mengkaji metode-metode pengelolaan kelas oleh dua guru yang bukan berbahasa Indonesia saat mengajar bahasa tersebut. Dalam studi ini keduanya menunjukkan kecakapan mereka dalam mengajar pelajaran bahasa Indonesia di sekolah menengah.Tujuan dari laporan ini untuk memberikan sebuah pengetahuan kepada guru bahasa asing lainnya dalam hal pengajaran bahasa di dalam kelas bahasa kedua mareka, yaitu bahasa Indonesia. Data yang dikumpulkan untuk studi initer masuk catatan observasi, rekaman audio, dan wawancara. Analisa tersebut menyatakan bahwa peningkatan kemampuan berbaha saamat dipengaruhi oleh peran yang dimainkan guru. Untuk mewujudkan sebuah praktik berbahasa yang nyata, guru harus lebih sering menggunakan bahasa kedua dalam aktivitas kelas untuk merangsang ketertarikan siswa terhadap bahasa daripada sebaliknya yang mungkin telah mareka lakukan.
References
Allen, E. D & Valette, R. M. (1977). Classroom Techniques: Foreign
Languages and English as a second language. Harcourt Brace Jovanovich. USA
Chastain, K. (1988). Developing second-language skills. Theory and
Practice. Harcourt Brace Jovanovich. University of Virginia
Corrie, M, Haystead, J & Zaklukiewicz, S. (1982). Classroom
Management strategies. London
Ellis, R. (1986). Understanding second language acquisition. Oxford
University Press. Oxford
Gibbons, P. (2006). “A sociocultural view of language and learning”. In
Bridging Discourses in the ESL Classroom: Students, teachers
and researchers, (pp. 15-41). London, New York: Continuum.
Halliday, M.A.K. (1978). Language and social man (part 1). In language As Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning, (pp.8-35). London: Edward Arnold
Magos, K & Politi, F. (2008). The creative second language lesson: The
contribution of the role-play technique to the teaching of a second language in immigrant classes.Vol 39(1), 96-112. Retrieved October 22,2009, from Ebsco elctronic journal services (EJS) websites: http://RELC.sagepub.com
Mickan, P. (2006). Socialisation, social practice and teaching. In social
practices, pedagogy and language use: studies in socialisation. Eds P Mickan, I Petrescu and J Timoney. Adelaide: Lythrum Press.
Thornbury, S & D. Slade. (2006). Teaching Conversation: Approach,
design, procedure and process. Conversation: From Description to Pedagogy (pp.273-325). Cambridge: Cambridge University Press.
Walsh, S. (2007). A framework for analysing classroom interaction. In
Investigating Classroom Discourse, (pp.62-92). London, New York: Routledge
Yi, F. (n. d). EFL classroom management: Creating a Positive Climate
for Learning, (pp.128-137)
Yoon, B. (2007). Offering or limiting opportunities: Teachers’roles and
approaches to English-language learners’ participation in literacy activities. The reading teacher. 61(3), 216-225
Refbacks
- There are currently no refbacks.